The Tempest

D'après l'oeuvre de William Shakespeare

En: Serge Ayala, a director and actor inspired by commedia dell' arte (an energetic 16th century Italian theater style), joins the Shakespearean actors Eliot Giuralarocca and Rachel Winters and the early music ensembles Le Tendre Amour and Quatricinia in an original production of The Tempest, reuniting Shakespeare's text with its original music.

Music was integral to Shakespeare's own original concept of a theatre performance, and in this case will accompany and guide the listener through the story. The text has been reunited with its forgotten melodies and the musicians use the very instruments that Shakespeare would have known and heard. Thanks to Shakespeare's musical knowledge, a real symbiosis occurs between the text and the music.

Not only is The Tempest a romance full of magic, but also a stage for debates on authority and power that ring true still today. Questions of morality and fairness, misguided sympathies, unjustified slavery, and true love are at the heart of this play, and in lively 17th century spirit, the arts are reunited as music and theater are once again experienced as a whole.

Fr: Serge Ayala, metteur en scène et acteur puisant son inspiration dans la commedia dell'arte (un style très vivant du théâtre italien de la Renaissance), se joint aux acteurs shakespeariens Eliot Giuralarocca et Rachel Winters et aux ensembles de musique ancienne Le Tendre Amour et Quatricinia dans une production originale de The Tempest, associant le texte de Shakespeare à sa partition originelle.

La musique était en effet partie intégrante de la pièce de Shakespeare à sa création. Dans cette production, elle guide à nouveau l'auditeur au fil de l'histoire. Le texte retrouve ainsi ses mélodies oubliées, accompagnées par les musiciens et leurs instruments familiers à Shakespeare.

The Tempest n'est pas seulement une romance pleine de magie, c'est aussi la scène de débats sur l'autorité et le pouvoir qui sonnent juste aujourd'hui encore. Les questions de morale et d'équité, de sympathies malavisées, d'esclavage injustifiable et d'amour véritable sont au coeur de cette pièce. Dans le plus pur esprit enjoué du 17e siècle, musique et performance théâtrale sont de nouveau vécues dans leur unité.

Co-production: Le Tendre Amour, Quatricinia / Soutien: neimënster, Acción Cultural Española, British Council

Eliot Giuralarocca, Rachel Winters-comédiens
Katy Elkin - chalémie, whistle, psaltérion, saquebute
Esteban Mazer - clavecin
Nicolas Muzy - théorbe, guitare Renaissance
Idoia Bengoa - dulciane, flûtes à bec
Juan Ullibarri - cornet à bouquin, saquebute